Sweden SWE  

rss

  • rss
Pressmeddelanden - Amway
Amway redovisar en omsättning på 9,5 miljarder USD 2015

2016.02.04 - 

Amway presenterade i dag en omsättning på 9,5 miljarder USD fram till den 31 december 2015, vilket är en minskning med 12 procent jämfört med 2014.

Direktförsäljarna upplevde en konstant försäljningsökning i 70 procent av de 20 största marknaderna, men likt många internationella företag noterades en minskad försäljning i Kina och ogynnsamma växelkurser som omintetgjorde vinster.

”Vi upplevde en tillväxt på sju av våra tio största marknader, och tillväxtmarknader i bl.a. Latinamerika fortsätter att öka”, sa Amways styrelseordförande Steve Van Andel. ”Flera marknader uppnådde rekordhöga försäljningsnivåer under 2015 och vissa marknader sålde bättre än på länge.  Ett överlag positivt år för Amway globalt döljs dock av ogynnsamma växelkurser och en tilltagande konkurrenskraftig miljö i Kina.”

Företaget upplevde en betydande tillväxt på etablerade marknader som USA, Sydkorea, Japan, Taiwan och Malaysia tillsammans med tillväxtmarknader som Brasilien och Mexiko m.fl.

Det tio största marknaderna för Amway 2015 var Kina, Sydkorea, USA, Japan, Thailand, Ryssland, Taiwan, Malaysia, Indien och Ukraina.

Kategorin Välbefinnande med vitaminer, kosttillskott och viktminskningsprodukter var fortsatt Amways bäst säljande kategori, och står för 46 procent av försäljningen. Produkter för personlig vård och skönhet stod för 25 procent av försäljningen.  Sällanköpsvaror, inklusive eSpring™ Water Treatment System och Atmosphere™ air treatment system, stod för 16 procent av försäljningen, och produkter för hemmet genererade sju procent av försäljningen. Övriga produkter stod för sex procent.  Viktiga produktlanseringar för Amway 2015 inkluderade Nutrilite/Nutriway Phyto2Go™, Truvivity™ by Nutriway™/Nutrilite™, Artistry Supreme LX™ och Artistry Hydra-V™.

2015 fortsatte Amway att i huvudsak investera i produktion och FoU, tillsammans med digitala plattformar och utbildning av ABO:er. Företaget öppnade fem produktionsanläggningar och ett större FoU-laboratorium under förra året – en utökning av sin produktion samt FoU med mer än 335 miljoner dollar.  Dessutom lanserade företaget nya digitala verktyg för att hjälpa ABO:er att driva sin verksamhet, demonstrera produkter och tillgodogöra sig utökad kompetens och kunskap.  Det hölls mer än tre miljoner utbildningstillfällen online under 2015.

Amways oberoende säljare har skapat en stark kundbas. Enligt en nyligen gjord undersökning* finns produkter från Amway™ i 71 miljoner hushåll fördelat över de tio största marknaderna – och dessa hushåll inkluderar inte Amways säljare.

”Globalt söker fler och fler människor en möjlighet att starta en egen verksamhet – oavsett om det är för att uppnå en extra sidoinkomst eller om man vill lägga mer tid och tjäna mer pengar. Vi kan möta det behovet med en affärsmöjlighet med låg insats och låg risk med försäljning av produkter i världsklass”, sa Doug DeVos, vd för Amway och ordförande för World Federation of Direct Selling Associations.  ”Den förändrade definitionen av företagande placerar våra entreprenörer – ABO:erna – väl, eftersom de tillgodoser den globala kundens behov.”

Amway Global Entrepreneurship Report, som publicerades i november 2015, analyserade inställningen till företagande och företagarandan. Ungefär 50 000 människor i 44 länder deltog i en enkät och 75 procent var positivt inställda till företagande.  Bland personer under 35 var 81 procent positivt inställda.

Om Amway
Amway är ett direktförsäljningsföretag med en omsättning på 9,5 miljarder USD. Företagets huvudkontor ligger i Ada, Michigan, USA. Amways bäst säljande varumärken är Nutrilite™/Nutriway™ vitaminer, mineraler och kosttillskott, Artistry™ hudvård och makeup samt eSpring™ Water Treatment System – alla produkter säljs enbart genom oberoende ABO:er. Den globala försäljningen 2014 gjorde Amway till världens främsta direktförsäljningsföretag enligt Direct Selling News 2015 Global 100. Företagets årliga försäljningssiffror omfattar intäkter från direktförsäljning och andra affärsområden. Företagsnyheter hittar du på globalnews.amway.com.

För ytterligare information
Mette Henius, Senior Corporate Affairs Manager – Amway Scandinavia
Telefon: (+45) 4331 3209 eller (+45) 4060 4959
E-post: mette_henius@amway.com

*Baserat på befolkningsuppgifter tillgängliga för aktuella marknader och enkäter utförda i Kina, Indien, Japan, Korea, Malaysia, Ryssland, Taiwan, Thailand, USA och Vietnam av ett oberoende analysföretag mellan maj 2013 och juni 2014.

Kommentera

The e-mail address will not be published
* Mandatory field

© 2011 Amway Europe. All rights reserved. | www.amway-europe.com |
Connexia