Sweden SWE  

rss

  • rss
Företagets profil

FÖRETAGET

Amway är ett av världens ledande direktförsäljningsföretag. Amway grundades 1959 i Ada, USA, och är i dag verksamt i över 100 länder och territorier över hela världen med intäkter på 8,8 miljarder dollar 2016.

Amway har framgångsrikt bedrivit sin verksamhet i Europa sedan 1973 och är för närvarande aktivt i 29 europeiska länder. Företaget har mer än 1 200 anställda i Europa. Amway Sverige som ingår i Amway Scandinavia öppnades den 1 juli 1999.

Amways produkter distribueras genom mer än tre miljoner oberoende Amway-affärsdrivare över hela världen. En halv miljon av dem finns i Europa.

PRODUKTERNA

Amway erbjuder fler än 450 produkter inom områdena skönhet, välbefinnande och produkter för hemmet. Amways varumärken omfattar kosttillskottsprodukter från NUTRIWAY™, kosmetikprodukter från ARTISTRY™ samt rengöringsprodukter för hemmet från L.O.C.™.

Alla produkter har utvecklats på Amways egna forsknings- och utvecklingscenter. Kvaliteten och produktsäkerheten garanteras genom fler än 700 forskare och en halv miljon tester årligen. Amway äger 1 000 beviljade patent och har lämnat in över 900 patentansökningar.

Genom Amways nöjdhetsgaranti kan kunderna returnera produkterna och få pengarna tillbaka inom 90 dagar efter inköpsdatumet även om produkterna är använda. Dessa regler överträffar rekommendationerna från World Federation of Direct Selling Associations (WFDSA).

AFFÄRSMÖJLIGHETEN

Amway erbjuder alla möjligheten att starta en egen verksamhet genom att sälja Amway-produkter. Distributörerna kan välja bland ett stort produktutbud och sätta upp sina egna affärsmål utifrån sina egna ambitioner.

Amway stöder distributörerna genom olika utbildningsaktiviteter vid Amway Academy. Amway Academy erbjuder e-utbildningar, webbpresentationer och personliga utbildningar. 2010 hade Amway Academy delat ut över 3 000 certifikat över hela Europa.

BRANSCHEN

Globalt sett har direktförsäljningsbranschen 74 miljoner säljare och genererar 117,5 miljarder dollar i detaljförsäljning.

Amway är medlem i europeiska branschorganisationer som European Business Association (EBA), European Direct Selling Associations (Seldia)), Federation of European Direct and Interactive Marketing (FEDMA), European Responsible Nutrition Alliance (ERNA), American Chamber of Commerce to the European Union (AmCham EU) och World Federation of Direct Selling Associations (WFDSA).

Dessutom är alla europeiska marknader organiserade i fler än hundra nationella sammanslutningar och organisationer – från dietistorganisationer, kosmetikorganisationer och handelskammare till marknadsföringsorganisationer och talrika företagsföreningar. I Sverige är Amway medlem i Direkthandelns förening och i American Chamber of Commerce (AmCham).

FACILITETER

Amways huvudkontor täcker en yta på mer än en miljon kvadratmeter och ligger i Ada, Michigan, i USA. Huvudkontoret består av kontor, produktionsenheter och 65 laboratorier för forskning och utveckling samt kvalitetssäkring med över 700 forskare, ingenjörer och tekniska experter inom olika grenar (kemi, mikrobiologi, arbetshygien, maskinteknik och informationsteknik).

Företaget och dess dotterbolag äger eller driver produktionsenheter i USA, Kina och Vietnam, organiskt certifierade gårdar för odling av ingredienser till kosttillskott i USA, Mexiko och Brasilien samt distributionsenheter i Nordamerika, Europa och Asien. Företaget har även regionala servicecenter i Costa Rica och Polen.

I Europa finns upplevelse- och marknadsföringscenter i sex länder som förmedlar nya kunskaper om Amways historia, samtid och framtid. Besökare kan ta reda på mer om sälj- och marknadsföringsplanen samt om produktlinjerna i Amways sortiment inom välbefinnande, skönhet och produkter för hemmet. På Amways upplevelse- och marknadsföringscenter finns dessutom lokaler och utrustning för marknadsföringsdagar, privata gruppmöten, organiserade företagsevenemang och utbildningsworkshoppar.

ager-banner-newsroom

© 2011 Amway Europe. All rights reserved. | www.amway-europe.com |
Connexia