Sweden SWE  

rss

  • rss
Företagets ansvar

FÖRETAGETS SAMHÄLLSANSVAR

Företagets samhällsansvar har varit en viktig del av Amways företagsfilosofi ända sedan Amway grundades 1959. Amway och dess anställda och distributörer stöder lokala samfund i Europa och i världen. Amways One-by-One™-kampanj för barn samordnar olika välgörenhetsprogram som stöder utsatta barn genom att samfinansiera förskolor, lekplatser och sjukvård för unga människor.

Amways ONE BY ONE-kampanj för barn
Kampanjen har sedan 2003 hjälpt mer end 11 miljoner barn med 225 miljoner USD i donationer och 3,1 miljoner timmars frivilligt arbete.

Sedan 2001 har Amway Europe gett sitt stöd till UNICEF (FN:s barnfond). UNICEF är nu den största mottagaren av One-by-One-donationerna och organisationen fick enbart under 2010 över 1,1 miljoner dollar. Exempel på projekt är Brick-by-Brick-kampanjen för att bygga nya förskolor i Turkiet samt stöd till insatserna på Haiti efter jordbävningen i januari 2010 till vilka över 200 000 dollar har delats ut.

På senare tid har vi gett vårt stöd till nödinsatser i andra delar av världen såsom vid översvämningarna i Ungern, Tjeckien och Pakistan och vid jordbävningen i L’Aquila i Italien. Amways insatser har alltid varit donationer, produkter och frivilligt arbete. Efter katastrofen i Japan i mars 2011 samlade Amway, distributörerna och de anställa över hela världen in över 4,4 miljoner dollar.

Alla europeiska Amway-marknader stöder till exempel skolbarn i Sydafrika genom att sälja One by One-muggar. Intäkterna från försäljningen av muggarna hjälper elever i sydafrikanska skolor som saknar tillräcklig utrustning. Dessutom hålls lektioner ofta utomhus – så det är svårt för eleverna att hitta bra skrivytor. Tillsammans med Archbishop Tutu 2015 Campaign©, hjälper Amway de här skolorna genom att förse dem med ergonomiska knäskrivbord som kallas för Tutudesks©. De här skrivborden som eleverna håller i knät gör att de kan studera var som helst. Skrivborden är lätta, hållbara och barnsäkra. Kampanjen har som mål att förse 20 miljoner afrikanska elever med en egen Tutudesk© senast 2015.

Amway Sverige stöder svenska Friends.

MILJÖN
En konkret del av Amways företagsansvar är att hantera företagets miljöpåverkan i verksamheten genom att varje år förbättra miljöhanteringssystemen.

2010 började Amway utveckla ett omfattande miljöhanteringssystem genom att lansera nya manualer för miljöarbetet i verksamheterna i Europa. Dessutom inledde Amway ett program för att öka hållbarheten vid lokala och internationella evenemang. Ett annat exempel på positiva hållbarhetsaktiviteter är beslutet att flytta tillverkningen av vissa produkter för hemmet från USA till Europa, vilket har minskat koldioxidutsläppen vid transporter med upp till 79 procent.

Att spara energi i Amways byggnader är ett smart sätt att bemöta miljöförändringarna och spara pengar. Exempelvis har naturgasförbrukningen vid Amways europeiska huvudkontor i München, Tyskland, minskats med 43 procent och elektriciteten med 22 procent på två år. Samtidigt har man vid Amways Business Center i Krakow, Polen, formgivit toppmoderna kontor med miljövänliga inslag.

Att använda produkter, processer och förpackningar som minskar miljöpåverkan är ett viktigt mål i Amways strategi. Kartongerna som används för leveranser består av 60 procent återvunnet material och fyllmaterialet består av 100 procent biologiskt nedbrytbar majsstärkelse. Med hjälp av livscykelanalyser fortsätter Amway att minska miljöpåverkan för sina produkter samtidigt som NUTRILITE/NUTRIWAY odlar, skördar och behandlar växter på sina egna hållbara gårdar.

1989 fick företaget FN:s Environment Programme Achievement Award. Amways globala huvudkontor i Ada, Michigan, har certifierats av Wildlife Habitat Council. Fram till 2014 vill Amway bli världens främsta hållbara direktförsäljningsföretag genom att minska sina utsläpp av växthusgaser med 25 procent, minska avfallet och se till att det är helt återvinningsbart med upp till 95 procent, minska vattenförbrukningen med 10 procent och öka användningen av alternativa energikällor med upp till 15 procent.

 

***

Vill du ha mer information kan du gå in på blogs.amway.com/onebyone eller genom att beställa hållbarhetsredovisningen för Amway.
 

 
___

 

© 2011 Amway Europe. All rights reserved. | www.amway-europe.com |
Connexia